bajanje

Dobrodošli na moj blog

30.06.2009.

Drevni iranski bogovi i boginje

 

Ameh je perzijska boginja pobjede i slave.

Aban - bog plodnosti.

Ada- bog velikodušnosti i nagrade.

 

Allatum ili Ellat, boginja podzemlja.Spominje se u ranoj iranskoj mitologiji (Kraljevska Era).Vjeruje se da je mesopotamskog porijekla.Kada je Mesopotamija, današnji Irak, postala država Khashtara u Iranu Allatum je ušla u perzijsku kulturu.Predstavljena je kao muškobanjasta žena i kao takva simbolizira drevnu feministkinju.

 

Anahita – boginja vode.Poznata je i kao Ahurani (ona koja pripada Ahuri) ili Anahita (Nahid (Venera) u modernom perzijskom jeziku).Anahita znači neuprljan, čist i nevin te je kao takva božica vode, plodnosti i biljaka.Njen kult je bio najači u zapadnom Iranu i predstavljena je kao planeta Venera.Iako je imala brojne seksualne avanture nazivana je „Vječna Djevica“ ali uz to je bila i boginja rata, ljubavi i plodnosti.Prema perzijskoj mitologiji Anahita je Bezgrešna Djevica majka Mitre.Kršćani su posudili ili ukrali ovo perzijsko vjerovanje pa su umjesto Anahita stavili Djevicu Mariju a umjesto Mitre Isusa Krista.

Hram Kangavar u zapadnom Iranu jedan je od najvažnijih Anahitini hramova.

 

Anaram – boginja i čuvar svakog 30. u mjesecu.

 

Arishvang – boginja i zaštitnik bogastva, snage i poljoprivrede.

 

Ashi – božica sreće.

 

Ashtad – boginja koja vodi ljude u dobra djela.

 

Azarvan – boginja palmi i čuvar zelenila.

 

Izha – Indo-iranska boginja žrtve, njeno ime znači „ponuda“.

 

Drvaspa – drevna perzijska boginja koja štiti djecu, stoku i prijateljstvo.Svaki četrnaesti u mjesecu posvećen je njoj.

 

Piti Ram – boginja opuštanja i mira.Piti ram je seksualnih i erotkih aspekata  i njeni korijeni sežu u Veda Eru

 

Tir ili Tistrya, perzijski bog kiše, povezan je sa plodnošću.Vodi vojsku Ahura Mazda protiv sila zla.Porazio je Arch demona Apaosa.Trinaesti dan u mjesecu posvećen je njemu.Kišni Tirgan festival, slavna perzijska proslava, posvećen je njemu.

 

 

Rashnu je perzijski Božanski Anđel, boginja pravde.Ona je božanstvo mudrosti i pravde.Uz Mitru i Sraosa sudi dušama mrtvih na Chinvat mostu koji vodi u nebo.Ona nosi zlatne skale ili merdevine.

 

Zam – Boginja Zemlje.

 

Sepandar Maz – Gospođa boginja i čuvar Zemlje.Ona joj donosi plodnost.

 

 

30.06.2009.

Rashnu

Rashnu je perzijski Božanski Anđel, boginja pravde.Ona je božanstvo mudrosti i pravde.Uz Mitru i Sraosa sudi dušama mrtvih na Chinvat mostu koji vodi u nebo.Ona nosi zlatne skale ili merdevine.

30.06.2009.

Tir

Tir ili Tistrya, perzijski bog kiše, povezan je sa plodnošću.Vodi vojsku Ahura Mazda protiv sila zla.Porazio je Arch demona Apaosa.Trinaesti dan u mjesecu posvećen je njemu.Kišni Tirgan festival, slavna perzijska proslava, posvećen je njemu.

30.06.2009.

Ameh

Ameh je perzijska boginja pobjede i slave.

10.06.2009.

Tajne bugarske magije

Koliko je kršćanstvo bilo nemoćno da istrijebi stare, paganske običaje najbolje svjedoče mnogi elementi koji ga prožimaju.Oni isti bogovi protiv kojih je Crkva neumoljivo nasrtala zaogrnuli su svetačke plašteve a drevne svetkovine transformisale se u Božić, Uskrs...Na taj način pagastvo je preživjelo dokazujući svoju nadmoć.U bugarskoj magijskoj tradiciji dva praznika imaju neobične mađijske osobine – Jurjevo (6.maj) te Ivandan.Uoči njih, prema narodnom vjerovanju, priroda poprimi čarobne osobine i otvori vrata svijeta duhova.Zato Jurjevo i Ivandan slove kao najidealniji praznici za razna mađijanja i bajanja jasno odajući svoje neizbrisive paganske korijene.

 

 

U narodu ima mnogo vjerovanja koja se tiče Ivandana, većina od njih ima u sebi magijsku narav.Ivandan kao i Jurjevo prvenstveno su praznici koji slave balkanske vještice i vračare.Stoga ne propuštaju svoju priliku da u tim noćima magije naprave svoje obrede i čaranja.Na cijelom Balkanu vjeruje se kako one tada gole jašu metlu, negdje se spominje vratilo ili stap za mlijeko, i prelaze preko tuđih njiva i livada „obirući“ sav urod sa njih.Također, ne propuštaju priliku ni da pokupe rosu u ranu zoru i na takav način priskrbe sebi magijske moći za ostatak godine.

 

Na Ivandan se događaju, prema narodnom kazivanju, čudesne pojave.Naime,  Sunce poludi a nebeska svjetlost mjenja svoju jačinu i intezitet.Uoči praznika, na samu ponoć, otvori se nebo i događaju se čudesne stvari.Navodno, zvijezde tada silaze na zemlju kako bi se okupale u morskim valovima.Silaskom na zemlju prospu magičnu snagu i moć po cvijeću i bilju pa ih time učine ljekovitim.

 

Seoske vračare takozvane bajalice na ovaj dan beru razno bilje.Ubranih travki mora biti tačno 77 i još jedna ali samo pola neke biljke.Ona služi bajalicama za liječenje nepoznate bolesti, ona koja nema ime.Smatra se da noć uoči Ivandana ima neobično jaku moć, posebno iscjeliteljsku, koja sa prvim zracima izlazećeg Sunca nestane.Međutim, ne nestane odmah sva podarena snaga, zadrži se i preko dana, uglavnom do samog podneva.Zbog toga stare Bugarke posebnu pažnju usmjere ka traženju određenih, magičnih travki koje se u narodu kategorišu posebnim nazivima poput „zmajevite“, „samodivske“, „vjetrovite“...Jedna od njih je i biljka zvana razkovniče.U Bugarskoj se njoj pridaje moć da otključa sve što je zaključano ali i da izlječi teške, neizlječive bolesti.

20.05.2009.

Tajne bugarske magije

Kod bugarski vračara osim običnog uroka na čovjeka može pakosno djelovati i jedna druga vrsta uricanja izazvana čuđenjem te se ono zato i naziva počud.Dok urok može biti izazvan divljenjem, ljubavlju ili mržnjom počud izaziva samo situacija kada se neko začudi ili iznenadi nekom stanju koje je zatekao ili vidio.

 

Da vračara utvrdi da li je neko obolio zbog počuda ona vrši gatanje sa krstićem napravljenim od crnog gloga kojeg stavi u panicu sa vodom.Ako krstić krene nalijevo – nije dobro, a ako u suprotnom smjeru onda je znak dobar.

Nakon što utvrdi bolesnikovo stanje uzima keremidu ili crijep i tri komadića kruha pa njima tare bolesnika od jednog uha preko čela do onog drugog govoreći:

 

Sestrice dobrice

pozdravljam te

 

Drugim komadićem kruha čini iste pokrete ali mjenjajući djelomično basmu:

 

Sestrice dobrice

da odeš na strune violine.

 

Najzad, sa trećim bajanjem govori:

 

Sestrice dobrice,

da ideš po planini, po gori, po vodi.

 

Umjesto ovakvog načina vračara umije gasiti pet ugljenova nan nekom raskršću tako da prva dva namjeni za urok a ostala tri za počud.Utvrdi li da je zlo uzrokovao počud ona baje:

 

Od dolje ide čudan čovjek,

i nosi čudnu sjekiru,

te ode u čudnu goru,

pa odsječe čudno drvo,

odnese ga na čudnu njivu,

pa napravi čudnu mandru,

i sakupi čudno stado,

pa pomuze čudno stado,

pa podsiri čudne sireve.

Onda uze čudan čovjek,

čudne sireve pa ih odnese

ma čudan pazar te uze čudne pare,

od čudna pazara.

Sa čudna pazara ode

u pustu goru....

20.05.2009.

Tajne bugarske magije

Urok je prema kazivanju vračara prije svega dječija bolest pošto su ona zbog svoje čistote i ljepote najviše podložna uricanju.Nekad je ono iz velike ljubavi i divljenja, nekad iz zlobe, a često i sasvim slučajno.Teško je reći odakle tačno potječe vjerovanje u volšebnu moć ljudskih očiju ali pouzdano se zna da su je proširili i popularizirali Turci dolaskom na Balkan.I danas balkanske zemlje u kojima su se Turci najviše zadržali poput Rumunije, Bugarske, Srbije, Bosne... vrve od raznih mađijskih vjerovanja u uroke, čarolije, bajanja, salivanja olova, gašenja ugljevlja...Dakako da su neka od njih već postojala, no, turski utjecaj je neupitan i neuništiv.

 

Moć konjske potkovice

Iako se najviše mogu ureći mala djeca, uroku su također podložne lijepe djevojke ili mladenke ali i mladići.Zlu moć uricanja čovjek zadobiva u najranijim danima života tojest ako se kao beba odbije od sise pa nakon nekog vremena opet podoji.Protiv loših očiju "ot bči" baba Petra gasi ugljen na način da dozna ime krivca tojest urokljivca.

U panicu (posudu) sa izvorskom vodom u koju je stavili biljeg bolesnika ona baca živo ugljenje prateći tu radnju krštenjem vode desnom rukom i navodeći imena eventualnih sumnjivaca.Koji se od bačenih ugljenova "uhvati" za biljeg otkriva ime krivca.Kad to sazna, vračara je obavila teži dio obreda, sada zagrije konjsku potkovicu na vatri i baci je u panicu sa ugljenom.Pošto i na taj način zagasi vodu njome umije oči urečenoj osobi i malo je poprska po odjeći.Dobro je da urečeni popije tri puta po malo vode.

Obično obred gašenja ugljena kod bugarskih vračara prate određena bajanja u vidu kletvi koje imaju za cilj kažnjavanje krivca pa se mogu čuti kletvene basme poput:" Da joj kosa otpadne, da mu nokti otpadnu...ukoliko se sumnja na djevojku ili momka.".Ako je, pak, urok od žene bajanja su strožija:

Pošao čudan vuk,

sjeo na čudno bunjište,

naslonio se na čudnu toljagu,

jedna mu šapa na zemlji

a druga na nebu!.."

Na kraju bajarka veli ovo: Od koga su uroci, oči da mu puknu!".

 

U pustu goru Tililejsku...

Protiv uroka vračara veže čvor na čumberu i počinje da mjeri od lakta i palca.Ako iziđe duže nego što treba to joj je pouzdan znak da je urok u pitanju.Vračara baje sve dok se čumber ne skrati i iziđe tačna mjera.Tada je posve sigurna da su uroci nestali.Nakon toga, uvije čumber u krug, pljune tri puta u njega a za njom i bolesnik.Tada čumber baci preko bolesnikovih grudi za leđa mu i baje:

Oh, da ode u pustu goru Tililejsku,

gdje pas ne laje, gdje pijetao ne kukuriče!".

 

20.05.2009.

Tajne bugarske magije

U bugarskoj magijskoj tradiciji postoji mnogo načina skidanja uroka sa čovjeka.Svaka vračara zna po nekoliko metoda od kojih su neke jednostavnije a druge komplikovanije za izvesti.Da bi prognala sa djeteta ili odrasle osobe uroke vračara mora uza se imati vode sa izvora, stručak bosiljka, nož sa crnom drškom a ponekad i metlu, kamen bjelutak ili nešto treće.

Ovo je jedan od zanimljivijih načina.Uzme se posuda čiste vode.Poželjno je da posuda bude od gline sa zelenim šarama a ako nema takve onda treba na nju, kao zamjenu, nalijepiti zeleni list sa nekog cvijeta.Vračara sa mašicama uzme živi ugljen, njime prekrsti vodu i zabaje:

 

Pile leti po nebu,

nosi u ustima žalosnu zmiju,

od nje kapaju žuti-zeleni jadovi

i padaju po vilinskom kamenju

pa pucaju vilini kamenovi

i puknuše uroci na n.n.

Ako je urok od muška,

da mu pukne lijevo mudo,

ako je od žene

da joj pukne lijeva sisa,

ako je od djevojke

da joj pukne nevinost!.

 

Tri puta se prebaje i svaki put zagasi po jedan živi ugljen.Zatim se uzme nož sa crnim drškom, struk bosiljka pa umoči u posudu sa vodom i baje.To se ponovi tri puta:

 

Dvije zmije na tri mosta stoje,

jedna ognjena, druga vodena,

puče vodena  ugasi ognjenu,

tako se ugasili uroci na n.n.

 

Urečeni se napije vode tri puta ali tako da svaki put pomjeri malo posudu u krug kako bi popio vode sa tri različita mjesta ivice posude, umije lice i opere ruke a preostalu vodu prolije na psa i kaže:

 

Kako se pseto otreslo,

tako se i ja otresao uroka.

 

20.05.2009.

Tajne bugarske magije

Bugarske vračare u svom radu koriste mnoge rekvizite poput stručka bosiljka, kokošijeg jajeta, nogu od krtice, vodu sa izvora, kamen bjelutak, crveni konac, mašice, zelenu panicu i drugo.Također, veliku volšebnu moć pridaju bajalicama koje su prema bugarskom vjerovanju najdjelotvornije ukoliko ih vračare nauče kao djevojčice, prije početka menstrualnog ciklusa.Samo bajanje vračara drugoj otkriva pred svoju smrt.Baje se tiho, da niko ne čuje.

 

 

Vračarini darovi

 

U svom magijskom radu vračara se često susreće sa onostranim svijetom sa kojim mora uspostavljati prijateljske odnose kako bi uspješno obavljala svoje rituale.U tom cilju vračara se ne dvoumi ponuditi duhovima što ljepše darove a kada zatreba i laskati.

 

 

Nežit ili Nežid  je demon iz slavenske mitologije koji se prema predaji useljava u čovjekovu glavu, iskrivljuje mu usta, ogluši uši, oslijepi oči.Ipak, najčešće umije ući u zube te zato čovjeka nesnosno boli glava.Smatra se da mu naziv potječe iz bogumilskih izvora.Postoji nekoliko načina bajanja od nežita.

Dok baje bijelim perom ispred bolesnikova lica vračara nežita protjeruje „u goru tililejsku“, gdje ga čeka crveno vino, bijela pogača i zlatno posuđe.U samoj bajalici se iskazuje poštovanje prema demona te mu se u skladu sa tim nude lijepi darovi kako bi se podmitio i odobrovoljio da napusti ljudsko tijelo.

 

 

Slično ponašanje vračara ukazuje i samodivama (vile) u onim situacija kada želi od njih dobiti lijek za čovjeka koji je nagazio na njihovu trpezu.Riječ je o mjestu u šumi gdje se nalazi u krug ugažena trava.Od takve nagaze čovjek može ostati i paraliziran.Vračara posjećuje to mjesto iza zalaska Sunca noseći darove za samodive.Pošto prekrije krug stručcima bosiljka, čubra, zdravca, pšenice i šećera ona prostire čistu bijelu krpu i na nju reda tri kolača prelivena medom i posudu sa skuhanim hošafom.

 

Opasni živak

 

Živak je mitološko biće koje se prema vjerovanju sa Balkana može magijom uputiti ka nekom čovjeku.On, navodno, zna kuda i u koju će kuću da uđe, na koje je lice poslat i poznaje ga.U Bugarskoj kao i u Rumuniji ovo vračanje je vrlo poznato.U Bugarskoj se ovakvim načinom vračanja najviše bave hodže i vračare.

Vračara koja želi uputiti na nekog živaka odnosi živu do ulaznih vrata svog neprijatelja i tu baje.Interesantno je da se upravo na pragu baje i za kontra-magiju tojest da se otjera živak od kuće.To se radi sa dvije igle.U onim situacija kada mora istjerati živaka iz čovjeka bugarska vračara izgovara ovu bajalicu:

Živače, junače,
ti si živak, pa si junak,
pa možeš vodenicu da ustaviš,
drvo, kamen da oboriš,
i čovjeka da umoriš.
 
Čudotvorna boljka došla,
čudotvorni ljudi traže...

 

30.04.2009.

Protiv nevjernog muža

Kad pođe spavati žena kapne jednu kap svoje menstrualne krvi na čelu i leže u postelju pa kaže:

Legoh spavati, na mom čelu pečat,

ovaj pečat, pečat za n.

Kako je ova krv iz mene,

tako je i n. za mene.

Amin, amin, amin.

 

Tu kap onda stavi u čašu vina koje treba da popije nevjerni muž govoreći:

Kako ja ne mogu svakog mjeseca bez nje,

tako i ti ne možeš biti sa drugim ženama.


Noviji postovi | Stariji postovi

bajanje
<< 07/2009 >>
nedponutosricetpetsub
01020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
262728293031